Védská jóga

Subham astu sarvadžagatam - Šťastny ať jsou všechny bytosti

Hathajógové krije

Agnisára krija (aktivizace energetického centra v břiše)

Agnisára krija je technika používaná jako přípravné cvičení na klasickou hathajógovou kriji naulí. Rovněž je dobrým pomocníkem pro nácvik uddijány bandhy, břišního uzávěru. Agnisára krija aktivizuje manipúru čakru a velmi účinně probouzí naše energetické centrum. Tímto také podporuje imunitní systém a zvyšuje tak obranyschopnost organizmu. Probouzí v břišní oblasti trávící oheň, který spaluje nečistoty, podporuje látkovou výměnu a celý systém trávení. Má tedy i svůj význam pro detoxikaci organizmu a tedy účinnou prevenci proti všem nemocem vznikajícím z toxikace. Tato technika převádí pránu získanou především dechem na vnitřní teplo, kterým organizmus zahřívá a umožňuje tak zrychlení procesu odplavení toxinů z těla ven (všemi vylučovacími systémy, včetně pokožky).

Cvičení provádíme tak, že se postavíme do mírného stoje rozkročného (chodila na šířku kyčlí) a zhluboka se nosem nadechneme. Následně provedeme hluboký výdech ústy do úplného vyprázdnění plic a přitom pokrčíme kolena, o která se opřeme pažemi (nebo o stehna nad koleny). Propneme paže a narovnáme záda, díváme se před sebe. Po uvolnění břišních svalů v zádrži dechu (po výdechu) velmi rychle a co nejmohutněji (pružně) pohybujeme břišní stěnou jako bychom prováděli falešný nádech a výdech. Toto opakujeme několikrát dle vlastních možností, úplně však stačí 10x – 15x (důležité je, abychom ve snaze vydržet zádrž co nejdéle nezvyšovali napětí v břišní oblasti). Nakonec se pomalu napřímíme a pozvolna nadechneme. Zklidníme dech a opakujeme ještě 2x.

Chceme-li tohoto průpravného cvičení využít k pozdějšímu nácviku naulí, je dobré k tomu připojit uddijánu bandhu a vše cvičit pravidelně a nenásilně. Pak se zcela jistě dostaví uspokojivé výsledky. Cvičení je třeba provádět na lačno (tedy s prázdným žaludkem). Ženy by neměly techniku provádět při menstruaci, obecně všichni při onemocnění břicha, akutních zánětech slinivky či slepého střeva apod. Naopak cvičení může pomáhat při cukrovce.