Védská jóga

Subham astu sarvadžagatam - Šťastny ať jsou všechny bytosti

Bandhy - jogínské uzávěry

Uddijána bandha

Břišní techniky jsou v hathajógové praxi charakteristické, nezastupitelné a nezbytné. Nejen že posilují fyzicky tuto oblast a dodávají fyziologickou vitalitu či vysoko ceněnou očistu břišních orgánů, ale především posilují energetické centrum (a tedy i imunitní centrum a následně solar plexus) v oblasti pupku a aktivizují pránický tok energie sušumnou směrem vzhůru (doslova se ve védských textech hovoří o „letu prány vzhůru“). Přestože se na první pohled zdá technika uddijána bandha náročná a pro mnohé nedosažitelná, je v podstatě relativně snadná a její zvládnutí závisí pouze na praxi. Každý adept záhy sám z vlastní zkušenosti zjistí, jak tuto techniku provádět.

Při provádění uddijana bandhy je důležité soustředit pozornost na oblast břicha, na stav svalů a na pocity vyvolané podtlakem vytvořeným bránicí pomocí falešného nádechu. Vždy je třeba tuto bandhu provádět na lačno (nejlépe každé ráno) a v zádrži po dosti intenzivním výdechu podobném jako při bhastrice. Dokonalé zvládnutí uddijana bandhy umožní tuto techniku provádět takřka v každé pozici. Její nácvik však doporučuji provádět nejprve v mírně rozkročeném stoji a následně v nějakém jógovém sedu (sukhásana, siddhásana nebo vadžrásana v rozkročeném sedu), ideálně v lotosovém sedu padmásaně.

Uddijánu bandhu provedene tak, že se nejprve zhluboka nadechne a podobně jako při bhastrice mocně a jednorázově vydechneme. Doporučuji z vlastní zkušenosti po výdechu polknout (jako bychom chtěli polknout slinu), čímž se účinně zamezí případnému nutkání polykacího reflexu. Následně se předkloníme a pevně se opřeme pažemi nad koleny tak, že prsty rukou jsou otočeny dovnitř proti sobě. Přitáhneme bradu k hrudi a s falešným nádechem současně vtáhneme horní část břicha (nad pupkem) k páteři, uvolníme svaly a vtáhneme bránici co nejvíce pod hrudní koš. Povolíme všechny svaly (včetně krku, šíje, obličeje, paží, zad apod.) a zůstaneme v zádrži po výdechu zpočátku jen pár vteřin. Posléze lze se zdokonalováním výdrže setrvání pomalu prodlužovat.

Je důležité